صفحه نخست » بلاگ آموزشی » اثر فلاتی دریادگیری زبان انگلیسی چیست؟
20241222_130010_1253865874

اثر فلاتی دریادگیری زبان انگلیسی چیست؟

اثر فلاتی(plateau effect)در یادگیری زبان انگلیسی چیست و چگونه میتوان به آن غلبه کرد؟

آیا پیش آمده است که بعد از شروع یادگیری از سطح مبتدی (A1) تا پیش متوسط (B1) پیشرفت محسوسی را احساس کرده باشید و درست قبل از شروع سطح متوسط ( intermediate- B2) پیشرفت زبانی خود را کند حس کنید؟ این پدیده که جزوی از پروسه عادی یادگیری زبان و مختص مقاطع متوسط و پس از آن است، در روانشناسی آموزش اثر فلاتی نامیده میشود. در ادامه توضیحی مختصر از این اثر، دلایل به وجود آمدن آن و راه هایی برای عبور از آن آشنا خواهیم شد.

نمودار پیشرفت در مقاطع ابتدایی یادگیری به دلیل اصول  جدید اولیه مهازت ها عمودی و مانند بالا رفتن از کوه است اما درست بعد از یادگیری اصول پایه ای تقریبا به حالت افقی و مثل یک فلات هموار میشود. در نتیجه در این مقطع بسیاری از زبان آموزان پیشرفت خود را کند و ناملموس حس کرده، انگیزه خود را از دست داده و یادگیری را متوقف میکنند. غافل از این که اگر بتوانند با موفقیت از این مرحله عبور کنند بار دیگر شاهد رشد در یادگیری خود خواهند بود و به سطوح پیشرفته خواهند رسید. طبق تخقیقات  Cambridgeساعات پیشنهادی برای عبور از سطح متوسط به پیشرفته بین 200-250 ساعت مطالعه مستمر با نظارت مدرس است. (Common European Framework Guided Learning Hours)

 

دلایل به وجود آمدن این اثر

دلایلی از جمله فرسایش و خستگی ذهنی، چالشی نبودن داده ها و اطلاعات ورودی جدید، عدم مطالعه مستمر و هدفمند، تمرکز روی نکات تکراری از جمله گرامر بدون کاربردی کردن آن ها در دنیای واقعی، مواجهه وغوطه ور سازی ناکافی با انگلیسی در موقعیت های واقعی به وجود آورنده این حس درجا  زدن، عدم پیشرفت و انگیزه خواهند شد.

راهکارهایی برای غلبه کردن به این اثر

تا اینجا با این اثر و دلایل به وجود آورنده آن آشنا شدیم. حالا چطور میتوانیم با موفقیت و بدون ناامیدی از این مرحله عبور کنیم؟

  1. تغییرو متنوع سازی روش و متد یادگیری : اگر تا حالا از یک روش تکراری یادگیری( مثل کتاب درسی) استفاده میکردید روش های جدید مثل شرکت در دوره ها، پیدا کردن هم صحبت زبانی و تعامل با گویشوران زبان مقصد، و غوطه ور سازی خود در زبان از طریق پادکست، اخبار، مقالات، داستان ها، فیلم و سریال، بازی ها و غیره میتوانند موثر باشند
  2. تعیین اهداف جدید کوچک و قابل دسترس: این اقدام باعث افزایش انگیزه و حس کامیابی شده و پیشرفت را قابل اندازه گیری و محتمل میکند.
  3. تعیین نقاط ضعف و رسیدگی به آن ها: این کار بدون دریافت بازخورد از یک مدرس باتجربه ممکن نیست.
  1. ردیابی کردن پیشرفت: ژورنال های روزانه و استفاده از نرم افزارهایی مانند Anki و Quizlet  به ملموس تر کردن هرچه بیشتر پیشرفت هرچند کوچک کمک میکنند.
  1. تغییر در محیط یادگیری
  1. تمرکز روی روانی زبان (fluency) و توانایی ارتباط درست به جای بی نقص بودن آن(accuracy): عدم تمرکز بیش از حد روی جزۀیات و پذیرش اشتباهات به عنوان عضو جدایی ناپذیر از پروسه یادگیری.
  1. یادآوری هدف و انگیزه آغازین و اصلی شروع یادگیری: یادآوری دائمی انگیزه آغازین یادگیری و نتایج و پبامد های مثبت آن به مداومت در یادگیری کمک میکند.دائما به خود یادآوری کنید برای چه زبان میخوانید و در مسیر نزدیک شدن به هدف به خود جایزه دهید.

نتیجه گیری: در این مقاله به پدیده اثر فلاتی، دلایل آن و راهکارهایی برای عبور از آن پرداختیم.فلات یادگیری اثری موقتی است که با مداومت و استمرار و ایجاد چالش ها و هدف گذاری های جدید میتوان با موفقیت از آن عبور کرد پس به این منظورمیتوان رها کردن یادگیری در میانه راه را به راهکار های اشاره شده بدل کرد.

نگار کیا
کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی

مرکز زبان‌های خارجه هما 2024 ©

تمامی حقوق این مقاله برای این مرکز محفوظ است. هرگونه استفاده یا بازنشر تنها با ذکر منبع مجاز می‌باشد.